معرفی سرویسهای CDN رایگان

در ابتدا مختصری در مورد CDN توضیح میدم .

Cdn چیست ؟
شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) یا CDN به شبکه ای از سرورها که در نقاط مختلف جهان مستقر هستن گفته می شود . با وجود این شبکه گسترده سایتهایی که از CDN استفاده می کنند سریعتر بارگذاری می شوند . سایت مورد نظر برای کاربران مختلف در نقاط مختلف دنیا از نزدیکترین سرور بارگذاری می شود . سایتهای بزرگی همچون گوگل ,توییتر , فیسبوک از این نوع سرویسها استفاده می کنند .
به عنوان مثال اگر سایت شما در آمریکا میزبانی می شود بازدید کنندگان سایت شما از هر نقطه ای در جهان اطلاعات سایت شما رو فقط از سرور موجود در آمریکا دریافت می کنند.
اگر شما از CDN استفاده کنید کاربران با توجه به محل استقرار خود سایت شما را از نزدیکترین سرور به محل سکونت خود مشاهده می کنند . با این کار سایت شما سریعتر بارگذاری می شود بیشتر از قبل برای همه نقاط جهان در دسترس می باشد و پهنای باند کمتری در هاست/ سرور شما مصرف می شود .

۱. cloudflare.com : بدون شک کلود فلیر در حال حاضر یکی از بهترین سرویس دهنده های CDN محسوب میشه که سرویس پایه و رایگان این سایت مشکل تعداد زیادی از سایتها را برای استفاده از CDN بدون پرداخت پول رفع می کنه .
برای شروع می توانید از سرویس پایه و رایگان کلود فلیر استفاده کنید و در صورت نیاز به امکانات بیشتر مانند استفاده از Dns های اختصاصی با پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه از امکانات ویژه استفاده کنید .
سرویس کلود فلیر در مقابل حملات DDoS از سایت شما محافظت میکنه .
در صورتی که از دامنه هایی نظیر com. و net. و غیره به جز دامنه های ir. استفاده می کنید میتوانید از گواهینامه رایگان Flexible SSL این سایت که برای ارتباط رمزنگاری شده بین کاربر و سرور سایت شما ایجاد میشود استفاده کنید .

برای استفاده از سرویس cloudflare نیازمند دسترسی به پنل دامنه و هاست جهت تغییر Dns دامنه وبلاگ/ سایت خود هستید .

cloudflare

۲. maxcdn.com : یکی از سرویسهای معتبر ارائه CDN که دارای ۱۹ دیتاسنتر برای ایجاد شبکه یکپارچه در نقاط مختلف دنیاست . سرویس های سایت maxcdn پولی هست البته در لیست پلن های سایت حجم ترافیک های ارائه شده واقعا زیاد هستن و برای سایتهای با ترافیک بسیار زیاد مفید هستند .
این سایت سرویس رایگان ندارد .
البته یک بخش درخواست سرویس سفارشی وجود دارد که می توانید مقدار پهنای باند مورد نیاز خود را درخواست کنید تا مبلغ قابل پرداخت شما را محاسبه کنند .

در صورت داشتن کارتهای بانکی بی المللی به راحتی می توانید از سرویس maxcdn استفاده کنید .


۳. incapsula.com : یکی دیگر از سرویس دهنده های CDN است که داری پلن رایگان بدون محدودیت زمانی می باشد . در پلن رایگان این سایت امکانات بسیار کمتری نسبت به سرویس کلود فلیر موجود می باشد . مثلا در پلن رایگان قابلیت DDoS Protection و پشتیبانی از SSL وجود نداره .

برای استفاده از سرویس incapsula نیازمند دسترسی به پنل دامنه و هاست جهت تغییر Dns دامنه وبلاگ/ سایت خود هستید .

۴. swarmify.com : سرویس swarmify دارای پلن رایگان و پولی هست . تو بخش معرفی سرویسها توضیح داده شده برای پلن پایه و رایگان ۱۰ گیگابایت پهنای باند فقط برای عکسها ارائه میکنه . (البته پس از ثبت نام و ورود به کنترل پنل در بخش SETUP کدهایی برای بارگذاری بهتر فایلهای ویدئویی با فرمت MP4 هم وجود دارد )

بر خلاف سایتهای قبلی برای استفاده از سرویس swarmify نیاز به تغییر Dns دامنه نیست و باید کمی کد نویسی بلد باشید تا از Swarmify API Key و کدهایی که تو بخش SETUP وجود داره تو وبلاگ/سایت خودتون استفاده کنید .

برای سایتهای بر پایه وردپرس Swarmify یک افزونه اختصاصی داره با نصب این افزونه نیازی به تغییر کدها نخواهید داشت .

در صورت داشتن کارت بانکی بین المللی می توانید از سرویسهای پولی با امکانات بیشتر استفاده کنید .


۵. arvancloud.com : ابر آروان با ۲۱ سرور در ایران و سایر کشورهای جهان اولین سرویس Cdn ایرانی رو ارائه کرده . بر خلاف سایر سرویسها چون از سرورهای داخلی استفاده شده بنابراین بارگذاری صفحات سایتها برای کاربران داخل کشور با سرعت بیشتر از نزدیکترین سرور در داخل کشور انجام میشه .
سرویس رایگان ابر آروان حداقلهای مورد نیاز رو داره اما اگر کمی امکانات برای افزایش یازدهی تو سرویس رایگان وجود داشته باشه بهتر میشه .

به روز رسانی ۱۳۹۵/۰۳/۱۳ : سرویس رایگان از سایت حذف شده و تمامی سرویسها به ازای پرداخت مبلغ در دسترس می باشند .
در صورت نیاز به امکانات بیشتر برای سایتهای پر بازدید میشه از پلن های پولی سایت استفاده کنید .

برای استفاده از سرویس arvancloud نیازمند دسترسی به پنل دامنه و هاست جهت تغییر Dns دامنه وبلاگ/ سایت خود هستید .


سرویسهای سی دی ان فایل :

۶. cloudinary.com : سایت cloudinary یک سرویس مناسب برای CDN عکس و ویدئو و انواع فایل سایت شماست . در پلن رایگان تا ۷۵,۰۰۰ فایل عکس و ویدئو بدون محدودیت زمانی قابل آپلود است . این سایت API کاملی برای زبانهای برنامه نویسی مختلف هست که به کاربر این امکان رو میده تا بهتر از سرویس سایت استفاده کنه .
در ضمن امکانات خوبی تو سایت برای عکسها و ویدئوها وجود داره امکاناتی مثل Resize & crop, Format & shape, Look & feel .

در کل سرویس خوبی برای آپلود عکس و فایلهایی هست که بیشتر در صفحات وبلاگ/ سایت شما مشاهده میشن هست .

۷. jsdelivr.com : یک سرویس CDN مناسب برنامه نویسها و مدیران سایتها تو این سایت مواردی مثل JavaScript libraries, jQuery plugins, fonts, CSS frameworks موجود هست که میشه برای پروزه های مختلف ازشون استفاده کرد .

سرویس ارائه شده jsdelivr توسط سایتهای معتبری همچون cloudflare , maxcdn و … پشتیبانی میشه . با استفاده از فایلهای میزبانی شده در این سرویس خیالتون از بایت افزایش سرعت بارگذاری صفحات راحت میشه چون فایلها در سرورهای مختلف در نقاط مختلف دنیا میزبانی شده و برای هر کاربر فایلها از نزدیکترین سرور فراخوانی می شوند .

در حال حاضر ۱۷۰۰ پروژه اوپن سورس در سایت jsdelivr وجود داره .
در ضمن می توانید پروژه های خود را به لیست فایلهای سایت استفاده کنید تا مورد استفاده سایرین نیز قرار بگیرد . همچنین بصورت حرفه ای تر می توانید از API سایتjsdelivr استفاده کنید .
این سرویس اوپن سورس و رایگان است .


۸. cdnjs.com : با بیش از ۱۷۰۰ پروژه از شبکه سرورهای کلودفلیر برای پخش محتوا استفاده میکنه یعنی فایلهای موجود در سایت از سرورهای متعدد کلود فلیر در سراسر جهان بارگذاری میشن .

برای سایتهای وردپرسی میتونین از پلاگین سرویس cdnjs.com استفاده کنید

۹. code.jquery.com : سرویس اختصاصی جی کوئری برای کتابهانه های محبوب جی کوئری که در اکثر سایتها استفاده میشن . Cdn اختصاصی جی کوئری توسط MaxCDN پشتیبانی میشه .


۱۰. developers.google.com :سرویس Cdn گوگل یکی از بهترین ها در ارائه سرویس با سرعت و کیفیت مناسب که فهرست کاملی از پروژه های مورد نیاز برنامه نویسی رو پشتیبانی میکنه .

۱۱. asp.net :مایکروسافت هم یک سرویس اوپن سورس رایگان Cdn برای پروزه های این شرکت در دسترس عموم گذاشته که علاقمندان مایکروسافت ازش بیشتر راضی باشن .


۱۲. bootstrapcdn.com : سرویس Cdn مخصوص پروژه های بوت استراپ که توسط MaxCDN پشتیبانی میشه .


Cdn های اختصاصی :
۱۳. dropbox.com : دراپ باکس یکی از بهترین سرویسهای آپلود و به اشتراک گذاری فایل که در ابتدا ۲ گیگابایت فضا در اختیار شما قرار میده که این مقدار قابل فزایش هست و به راحتی میشه ازش برای ایجاد Cdn شخصی استفاده کنیم .
لینک ثبت نام :https://db.tt/w0z7BdvJ

۱۴. google.com/drive : گوگل درایو سرویس محبوب شرکت گوگل برای آپلود فایلهای شخصی و فایلهای عمومی که میشه ازش به عنوان Cdn اختصاصی استفاده کرد . فضای رایگان گوگل درایو ۱۵ گیگا بایت هست .
با توجه به تعدد دیتاسنترهای گوگل در نقاط مختلف جهان شبکه توزیع محتوای خوبی میشه ایجاد کرد .

۱۵. onedrive.live.com : وان درایو مایکروسافت یکی دیگه از سرویسهای آپلود و به اشتراک گذاری معتبر هست میشه برای ایجاد Cdn اختصاصی ازش استفاده کرد .
فضای رایگان وان درایو ۱۵ گیگابایت هست .

اما به نظرم دراپ باکس و گوگل درایو گزینه های مناسب تری برای پشتیبانی از انواع فایلها جهت ایجاد Cdn اختصاصی هستند . البته اگر بصورت حرفه ای نیازمند استفاده از Cdn هستید بهترین راه استفاده از سرویسهای معتبر در ازای پرداخت ماهانه هست و یا اینکه با اجاره سرور اختصاصی Cdn خودتون رو ایجاد کنید .

پی نوشت :

در حال حاضر برای هلاچین از سرویس کلود فلیر استفاده می کنم که با تست هایی که قبلا انجام دادم استفاد هاز کلود فیلر باعث افزایش سرعت سایت شده .

در کل استفاده از سرویسهای Cdn تاثیر مثبتی در سرعت بارگذاری سایت خواهد داشت . همچنین دسترسی کاربران از همه نقاط دنیا به سایت افزایش پیدا می کند .

اگر دنبال سرعت مناسب سایت و دسترسی از همه نقاط دنیا به سایت خود هستید توصیه می کنم از سرویس cloudflare استفاده کنید . و چنانچه بارگذاری سریع سایت در داخل کشور برای شما اهمیت داره از سرویس arvancloud استفاده کنید (البته در ازای پرداخت مبلغ به تناسب نیاز خودتان ) .

تو این مطلب سعی کردم سرویسهای با کیفیت و رایگان رو معرفی کنم که برای اکثر کاربران قابل استفاده باشد و دردسر خاصی برای راه اندازی نداشته باشه . سرویسهای پولی زیادی وجود دارن که به علت مشکلات پرداخت برای کاربران داخلی اون سرویسها رو معرفی نکردم .

اگر سرویسهای خوبی می شناسید که تو این مطلب معرفی نشدن در بخش نظرات معرفی کنید تا به مطلب اضافه کنم .

اگر مطلبم مفید بود یک فنجون قهوه ☕️ مهمونم کن . با تشکر ?

  • آمون
    آوریل 23rd, 2016 در 21:52 | #1

    چه با حال.
    در ادامه خاک تو سر زاکربرگ که فرندفیدمونو گرفت و این در حالیه که هنوز به فایلها و عکسای توی فرندفید دسترسی داریم.

    رضا پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2016 11:55 ب.ظ:

    تا موقعی که فرندفید در دسترس بود فایلهای آپلود شده روی سرویس ابری آمازون نگهداری می شد . جالب اینجاست زاکربرگ سایت رو از دسترس خارج کرده اما فایلهای ارسالی توسط کاربران رو پاک نکرده . فکر کنم کل اطلاعات سایت رو نگه داشتن و پاک نکردن .

نظر شما چیست ؟

XHTML: شما می توانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">