محاسبات ابری قسمت دوم

در مقاله اول یعنی محاسبات ابری قسمت اول مبحث محاسبات ابری (به انگلیسی: Cloud Computing ) در مورد مزایای زیاد این سیستم صحبت کردم که چه جوری میتونه آینده محاسبات رو دگرگون کنه و  نوع جدیدی از کاربردهای کامپیوتری و محاسباتی رو ارائه بده البته بحثهای زیادی در مورد این فناوری وجود داره که صدای بعضی ها رو در آورده مثل حریم خصوصی امنیت اطلاعات و تضمین حفظ اطلاعات و …  که سعی میکنم در مورد چند تا از این موارد کمی بنویسم .

Cloud Computing,محاسبات ابری

۱- حریم شخصی : مهمترین بحث در زمینه محاسبات ابری حریم خصوصی افراد محسوب میشه چون افراد کل اطلاعات خودشون رو در ابر آپلود می کنند و برای دسترسی به اونها به ابر متصل میشن خب در اینجا سوال پیش میاد که آیا اطلاعاتی که ما تو ابر محاسباتی قرار میدیم امنیت داره و کسی غیر از ما به اونها دسترسی پیدا نمیکنه؟  هیچکسی دوست نداره اطلاعاتش دست سایرین بیفته ممکنه این اطلاعات عکسهای خصوصی افراد اطلاعات مالی شرکت ها و یا فایلهای معمولی باشه اما به هر حال اطلاعات شخصی جز حریم خصوصی افراد محسوب میشه و دسترسی غیر مجاز سایرین به این اطلاعات اصلا خوشایند نیست .

شرکتهای پیشرو در زمینه محاسبات ابری ادعای تضمین امنیت اطلاعات کاربران رو دارند و بر این ادعا پافشاری می کنن و  میگن که حریم شخصی افراد در همه حالات تضمین میشه . در مقابل منتقدان اظهار می کنند که حملات خرابکارانه و نفوذ به سیستمهای اطلاعاتی و هکرها مواردی هستند که همیشه وجود داشته و دارد و نمیشه اینها رو نادیده گرفت . البته من هم به تضمین حریم خصوصی از طرف این شرکتها کمی شک دارم چون هکرها همیشه چند قدم جلوتر از فناوری حرکت می کنند و این شبهه ای در حریم خصوصی اطلاعات بوجود میاره .

۲- تضمین حفظ همیشگی اطلاعات : بله ما اطلاعاتمون رو در ابر قرار میدیم و دیگه کپی از اونها در جایی نداریم این فلسفه وجودی ابر محاسباتی محسوب میشه و خب آیا شرکتها اطلاعات ما رو برای همیشه حفظ می کنند ؟ ما وقتی قرار هست اطلاعاتمون رو بر روی ابر محاسباتی قرار بدیم پس نیازی به کپی داشتن از اطلاعات نداریم چون ما میخوایم کارهامون راحت تر بشه و از هر جای دنیا به اطلاعاتمون دسترسی داشته باشیم و این یکی از دلایل نقل مکان کردن به ابر محسوب میشه .شرکتهای پیشرو در این زمینه میگن که سرورهای عظیمی رو برای نگهداری اطلاعات کاربران تهیه می کنند و روز به روز هم به این تعداد افزوده میشه و از کلیه اطلاعات کاربران بک آپ گرفته میشه تا در مواقع بحرانی هیچ آسیبی به اطلاعات وارد نشه .

۳- تحریم : گزینه سوم فقط مختص ایران و چند کشور دیگه هست بله تحریم .در حال حاظر هم ما از داخل ایران به راحتی نمیتونیم از خیلی از سرویسهای اینترنتی به خاطر تحریم استفاده کنیم . خب چه تضمینی وجود داره که کاربران ایرانی در صورت دسترسی به ابرمحاسباتی و قرار دادن اطلاعات خودشون در این سیستم یکباره به خاطر سیاستهای بین المللی از دستیابی به اطلاعات خودشون باز بمونن؟ به نظر من بزرگترین مشکل پیش روی شرکتها و موسسات ایرانی و کاربران برای استفاده از ابر محاسباتی تحریم هست و سخت ترین راه رو برای استفاده از این سیستم بوجود میاره . امیدوارم که تحریمهای ایران ملغی بشه و درهای تکنولوژی بیشتر از قبل به روی جوانان ایرانی باز بشه . این مطلب ادامه دارد. همیشه شاد و سبز باشید .

اگر مطلبم مفید بود یک فنجون قهوه ☕️ مهمونم کن . با تشکر ?

بدون نظر تاکنون

نظر شما چیست ؟

XHTML: شما می توانید از این برچسب ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">